››  

فضای حوزه همچون همیشه در پایان هفته گذشته و آغاز هفته جدید شاهد برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و دیدارهای حوزویان و بزرگان بود و از سخنان و موضع‌گیری‌های طول هفته کمتر خبری بود.

 

گردهمایی مدیران استانی شوراهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم و دیدار و صحبت‌های مطرح شده حواشی این گردهمایی از مهم‌ترین خبرها بود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی طی سخنانی در دیدار دبیر شورای عالی حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه و مدیران استانی شوراهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به تبیین جایگاه و وظایف روحانیت در نظام اسلامی و حفظ انقلاب پرداختند.

آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه هم در این گردهمایی با اشاره به بحث خوداتکایی و استقلال حوزه، تقویت عزت روحانیت را سرلوحه کار حوزه‌های علمیه دانستند.

 

خبر دیگر روز پنج شنبه  مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث و سخنان آیت الله آملی لاریجانی در تبیین جایگاه علوم عقلی و نقلی و همچنین نقش رجوع به آیات و روایات به عنوان مراجع تحول در علوم انسانی و هشدار نسبت به رواج گرایش‌های سکولاریستی در میان روشنفکران مسلمان بود.

 

دیدار آیت الله حسینی بوشهری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در روز پنج‌شنبه انجام شد. دراین دیدار آیت الله حسینی بوشهری خواستار تعامل بیشتر میان حوزه‌های علمیه و وزارت علوم شد.

کامران دانشجو نیز در این دیدار از نقش حوزه‌ها در اسلامی‌سازی علوم،  اصلاح سرفصل‌های علوم انسانی و نیاز وزارت علوم به کمک و حمایت حوزه در فرایند اسلامی‌سازی علوم صحبت کرد.

 

سخنان حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان پیرامون آیت الله بروجردی(ره) و نقش ایشان در جهانی‌سازی حوزه علمیه و همچنین خاطرات و تجربیات ایشان از دیدارهای بین المللی مطلب قابل توجه روز گذشته بود.

 

از اخبار دوره‌های آموزشی و همایش‌هایی که به زودی برگزار خواهند شد هم، خبر برگزاری همایش پاسداشت «نیم قرن حضور» جامعه مدرسین،  دومین نشست علمی درمانگری مذهبی به همت انجمن روانشناسان اسلامی حوزه، دوره مهارت‌های بیان تفسیر در حوزه‌های علمیه خواهران  و دوره آموزش کمک‌های اولیه ویژه طلاب را می‌توان نام برد.

 

برگزار شدن همایش ملی حقوق ادیان به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افتتاح اولین دوره تخصصی فقه‌القضا در مرکز آموزش‌های تخصصی فقه در مدرسه علمیه ولی‌عصر(عج) قم، آغاز ثبت‌‌نام هجدهمین المپیاد بین‌المللی «قرآن و حدیث» و برگزاری آزمون سطح پنج طلاب غیر ایرانی جامعة المصطفی اخبار جلسات برگزار شده روزهای گذشته حوزه را تشکیل می‌دهد.

 

در حوزه نشر هم لوح فشرده سه زبانه «جغرافیای جهان اسلام» به عنوان یکی از تولیدات نرم‌افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی معرفی و عرضه شد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.