››  
zaeri-big

مرور اخبار حوزوی روز گذشته را با سخنان مراجع و علما آغاز می‌کنیم.

♦ رهبر انقلاب در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان با تبيين مراحل مختلف مبارزه كلان و شصت ساله ملت ايران با دولت مستكبر آمريكا و شكست‌های سلسله‌وار و تنزل جايگاه سياسی، اقتصادی، نظامی و اصول فكری آمريكا در مقابل پيشرفت‌های شگرف مادی و معنوی نظام اسلامی، درس‌های بزرگ اين مبارزه ادامه‌دار را حفظ ايستادگی و‌ بصيرت، ‌توكل بر خدا، كار و تلاش بی‌وقفه، و وحدت ميان مسئولان دانستند و تأكيد كردند: مسئولان به ويژه سران سه قوه بايد با وظيفه‌شناسی و درک شرايط حساس كنونی، از هر گونه كشاندن اختلاف‌ها به ميان مردم خودداری كنند و بدانند از امروز تا روز انتخابات، هر كسی كه بخواهد از احساسات مردم در جهت اختلافات استفاده كند، قطعاً به كشور خيانت كرده است.

آیت الله نوری همدانی نیز طی سخنانی در دیدار جمعی از مسئولان وزارت دفاع با اشاره به دهه ولایت و واقعه غدیر گفت: کشور ما با وقوع انقلاب در خط غدیر قرار گرفت و نظام اسلامی ما الگو گرفته از واقعه عظیم و در تداوم رسالت انبیا و ائمه معصومین‌ (ع) است.

دیروز آیت الله حائری شیرازی نیز با اشاره به شرایط حساس کشور و لزوم وحدت مسئولان گفت: ما در حال حاضر در خطرناک‌ترین و در عین حال امیدوارکننده‌ترین لحظه‌های تاریخی هستیم و اگر بتوانیم تا آخر ثابت‌قدم بمانیم، پیروز خواهیم بود.

آیت الله مکارم شیرازی هم ضمن یادآوری مجدد مسئله مسلمانان میانمار از سکوت سازمان‌های جهانی و اسلامی در قبال این مسئله به شدت انتقاد کرد و خواستار اقدام فوری سازمان ملل و اعزام نمایندگانی جهت رسیدگی به وضعیت مسلمانان این کشور شد.

♦ دیروز اما دو تن از نخبگان حوزوی در سخنانی بار دیگر به طرح موضوعاتی پیرامون دغدغه رهبر معظم انقلاب در زمینه سبک زندگی اسلامی پرداختند.

حجت الاسلام زائری در نشست تخصصی سبک زندگی اسلامی که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، ترویج سبک زندگی دینی را دغدغه غالب در صدا و سیما ندانست و گفت: مجموعه‌های تلویزیونی بزرگ‌ترین مروج بی‌اخلاقی و بی‌ادبی هستند.

وی افزود: وقتی دغدغه غالب در صدا و سیما ترویج سبک زندگی دینی نیست و کمترین آموزش‌هایی که تلویزیون جمهوری اسلامی می‌دهد درباره سبک زندگی اسلامی است و مجموعه‌های تلویزیونی می‌توانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند، نباید انتظار داشت کسی بتواند با سخنرانی در تلویزیون سبک زندگی اسلامی را ترویج کند.

حجت الاسلام آقا تهرانی نیز طی سخنانی در مشهد به اهمیت نقش حوزه‌های علمیه در اجرایی شدن فرمایشات رهبری با موضوع سبک زندگی اشاره کرد و افزود: وظیفه حوزه‌های علمیه این است که آن را دغدغه خود قرار دهند، زیرا حضور حوزه‌های علمیه نقش اساسی در اصلاح سبک زندگی خواهند داشت، این را طلبه‌ها جزو وظیفه خود بدانند.

♦ از دیگر اخبار مهم روز گذشته حوزه‌ها می‌توان به سخنان مدیر حوزه علمیه در بازدید از مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه اشاره داشت.

آیت الله حسینی بوشهری در سخنانی با اشاره به لزوم دقت و برنامه‌ریزی در انتخاب متون درسی حوزه گفت: اولویت در تدوین متون درسی، حفظ اصالت‌ حوزه و متونی است که بزرگان به آن نظر دارند.

دیروز همچنین تعدادی از اساتید حوزه در اظهار نظرهای جداگانه بر کاهش تعطیلات دروس حوزه تأکید کردند و خواستار توجه بیشتر طلاب و استادان حوزه به این موضوع شدند.

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از میان طلاب در دانشگاه علوم قرآنی، برگزاری اولین دور مسابقات ورزشی طلاب از دهم تا سیزدهم آبان ماه در تهران، برگزاری پنجمین اجلاس بزرگداشت غدیر با حضور اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، مشهد و نجف اشرف در مشهد و دومین نکوداشت شیخ انصاری (ره) که یازدهم آبان با حضور آیات مقتدایی و فاضل لنکرانی در قم برگزار خواهد شد دیگر عناوین مهم خبری ساعات گذشته حوزه‌ها بود.

♦ روز گذشته روز شلوغ حوزه نشر بود و  چندین کتاب معرفی و رونمایی شد.

«شرح اسم» که به زندگی‌نامه مقام معظم رهبری پرداخته یکی از این کتاب‌ها بود.

کتاب‌های «الدعا للمنتظر المهدی و الفرج علی یدیه»، « موسوعه کلمات الامام المهدی(عج)»، « البشری فی ذکر من حظی برویه الحجة الکبری» و نیز کتاب «لحظه‌های عروج» شامل گفتارهای سه‌دقیقه‌ای پیرامون نماز دیگر کتاب‌های رونمایی شده در این روز بودند که توسط مؤسسه امام هادی (ع) در قم منتشر شده‌اند.

انتشار شماره ۲۷ و ۲۸ دوره جديد ماهنامه زمانه (نامه انديشه، فرهنگ و ادبيات) به همت كانون انديشه جوان و شماره جدید فصلنامه رحیق، نشریه تخصصی منطق و فلسفه اسلامی نیز از دیگر اخبار مهم نشر بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.