››  
haeri-shirazi-neveshteh

♦ این شنبه مراجع و بزرگان حوزه چه گفتند؟

آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب جامعه آل البیت با بیان اینکه در اثر عدم امنیت، پریشانی کشورهای عربی را فراگرفته است گفت:همه باید قدر امنیت و آسایشی که در کشور به لطف امام زمان (عج) وجود دارد را بدانیم و قدردان مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، در دیدار مدیران و مسئولان سازمان انتقال خون استان قم گفت: اگر نهضت عاشورا و پیام‌های این حماسه در جامعه تحریف شود، تحریم‌ها کارساز می‌شود و خواسته دشمن در تحریم ایران اسلامی نتیجه مثبت خواهد داد.

آیت الله حائری شیرازی در مراسم اختتامیه مسابقه معارف ثقلین (حفظ زیارت جامعه کبیره) اظهار داشت: اگر اسلام نتواند علوم انسانی دانشگاه را فتح کند، دیگر نقشی در هدایت جامعه نخواهد داشت، از این رو رهبر معظم انقلاب دستور دادند که مبنای علوم انسانی، قرآن باشد.

آیت‌ الله سید احمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ترویج سبک زندگی اسلامی، از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها خواست به تبیین سبک زندگی اسلامی بپردازند و گفت: معنای سبک زندگی اسلامی، پذیرش دین به عنوان برنامه زندگی است.

آیت الله حائری شیرازی در مراسم اختتامیه مسابقه معارف ثقلین (حفظ زیارت جامعه کبیره) اظهار داشت: اگر اسلام نتواند علوم انسانی دانشگاه را فتح کند، دیگر نقشی در هدایت جامعه نخواهد داشت، از این رو رهبر معظم انقلاب دستور دادند که مبنای علوم انسانی، قرآن باشد.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: بحث کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه در آن حدی که انتظار مقام معظم رهبری بوده، هنوز برآورده نشده است.

♦ مدیران حوزوی و اخبار شنبه
مدیر حوزه‌های علمیه در پیام خود به مناسبت هفته پژوهش تصریح کرده است: رسالت علمی حوزه در مقیاس جهانی و توسعه ارتباطات و گردش سریع اطلاعات و دانش‌ها اقتضا می‌کند حوزه‌های علمیه با برنامه‌ریزی پژوهشی هوشمندانه و با سرعت و دقت با کاروان رو به رشد دانش‌ها همگان و همراه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پیامی به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به لزوم فعالیت پژوهشگران توانا در گستره علوم دينی، تأکید کرد: همه باید برای تحقق منويات مقام معظم رهبری به ويژه در فعال‌سازی کرسی‌های آزادانديشی و تولید علم دینی بسیج شویم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران، شعار محوری هفته پژوهش سال جاری حوزه‌های علمیه خواهران را گسترش فرهنگ پژوهش ذکر کرد.

♦ از دیگر اخبار حوزه چه خبر؟
حاشیه‌های پیش آمده در مورد سخنان آیت الله خوشوقت که چندی پیش در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و اکنون در فضای مجازی می‌چرخد نیز از اخبار مهم امروز حوزه‌ها بود.

آیت الله خوشوقت در پاسخ به پرسش یکی از پامنبری‌های خود که پرسید «آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام است یا خیر؟» پاسخ داد: «ایشان (حضرت رقیه) دختر یکی از شهدای کربلاست. در تاریخ که در مورد بچه‌های امام حسین می‌نویسند، دختری به نام رقیه وجود ندارد.»

این سخنان با واکنش و اعتراض بخشی از مردم و اهانت نسبت به آیت‌ الله خوشوقت روبه‌رو شد و حالا جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از آیت الله خوشوقت مؤمنان را به مراجعه به عالمان جهت روشن شدن تکلیفشان دعوت کرده است.

آیت الله خوشوقت در پاسخ به پرسش یکی از پامنبری‌های خود که پرسید «آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام است یا خیر؟» پاسخ داد: «ایشان (حضرت رقیه) دختر یکی از شهدای کربلاست. در تاریخ که در مورد بچه‌های امام حسین می‌نویسند، دختری به نام رقیه وجود ندارد.»

خبر دیگر اینکه آیات صافی گلپایگانی و جوادی آملی با صرف وجوه شرعی در حوزه‌های علمیه خواهران موافقت کردند.

جلسه مشترک جبهه پیروان خط امام و رهبری با اعضای جامعه مدرسین و راه‌اندازی انجمن فقه و قضا در مرکز آموزش‌های تخصصی فقه و قضا نیز از دیگر اخبار حوزه در روز آغاز هفته بود.

♦ همایش‌ها و نشست‌ها
نشست علمی «نقش علم اصول در بهره‌گیری از قرآن در علم فقه» سه‌شنبه ۲۸ آذرماه جاری بعد از نماز مغرب و عشا در مدرسه امام حسین (ع) قم برگزار می‌شود.

خبر دیگر اینکه آیات صافی گلپایگانی و جوادی آملی با صرف وجوه شرعی در حوزه‌های علمیه خواهران موافقت کردند.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله علی دوانی پنجم دی ماه در پردیس تهران دانشگاه قرآن وحدیث برگزار می‌شود.

♦ حوزه و اخبار نشر
کتاب علمی «الفقه و القانون» با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  در سالن اجتماعات این مرکز در قم، رونمایی شد.

تا یکشنبه…

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.