››  
taeb-neveshteh

حجت الاسلام و المسلمین طائب

♦ آخر هفته و سخنان مراجع
آیت‌ الله مکارم‌ شیرازی در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش «نیم قرن حضور» که به منظور پاسداشت ۵۰ سال تلاش علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد، با بیان اینکه جامعه مدرسین نهادی است که مردم به آن اعتماد دارند، گفت: جامعه مدرسین به واسطه خدماتی که به مردم ارائه کرده، همواره جنبه فراجناحی داشته و همین امر موجب جلب اعتماد مردم شده است؛ این روش و اصول باید ادامه یابد.

آیت الله جوادی آملی، در هفتمین همایش اساتید سطوح عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه آيت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) در قم برگزار شد، قرآن را سلطان همه صحف دانسته و تأکید کرد: قرآن می‌تواند جهان را اداره کند و باید آن را از زبان اهل‌بیت (ع) به جهانیان معرفی کنیم.

آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی از کارکنان صدا و سیما با تأکید بر اینکه کاری که با فرهنگ و روح مردم سر و کار دارد از مهم‌ترین کارهاست، خاطرنشان کرد: صدا و سیما و سازندگان فیلم‌های دینی باید بیشتر با حوزه علمیه قم ارتباط داشته باشند.

آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه خداوند بندگان خود را دوست دارد گفت: ولایت فقیه از نعمت‌های بزرگ خداوند است و تبعیت از آن موجب وحدت می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین طائب در این جلسه با اشاره به ترویج نظریات و مبانی علوم انسانی در کشور گفت: اسلام یعنی «مایخرج عن القرآن و السنه» از این رو آنچه از غیر این دو آمده باشد باطل است. با این گفتار، ترویج علوم انسانی صادره از مکاتب بشری غیرجایز است.

♦ مدیران و بزرگان حوزوی و اظهار نظرها
مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم گرامی‌داشت دومین سال تأسیس کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب گفت: اگر استعدادهای حوزه به درستی و به موقع کشف و شناسایی نشوند و موانع این راه رفع نگردد، هیچ گاه به فعلیت نخواهند رسید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم در آیین رونمایی از آثار و تولیدات پژوهشی مرکز پژوهش‌های اسلامی قم، با ذکر این مطلب که هر رسانه‌ای با توجه به نوع و ظرفیت آن نیازمند شیوه و قالب‌های متفاوت است، اظهار کرد: برای نمونه شیوه انتقال پیام در مسجد منبر است که این قالب نباید در رسانه ملی و صدا و سیما استفاده شود بلکه باید قالب‌های تأثیرگذار در این رسانه شناسایی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه را دو مانع پیچ تاریخی دانست و گفت: نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه در هندسه معرفت و قدرت منطقه‌ای و جهانی قابل توجه است.

حجت‌ الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، در هفتمین همایش اساتید سطح عالی و خارج تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دروس عالی حوزه علمیه قم از نیم‌سال دوم سال گذشته از شرکت بیش از ۱۳ هزار طلبه در دروس سطح عالی حوزه قم خبر داد.

سخنان حجت الاسلام طائب در جلسه درس خارج فقه و رسانه وی نیز از اظهار نظرهای بحث برانگیز امروز بود.

حجت الاسلام والمسلمین طائب در این جلسه با اشاره به ترویج نظریات و مبانی علوم انسانی در کشور گفت: اسلام یعنی «مایخرج عن القرآن و السنه» از این رو آنچه از غیر این دو آمده باشد باطل است. با این گفتار، ترویج علوم انسانی صادره از مکاتب بشری غیر جایز است.

 ♦ پنجشنبه حوزه و دیگر اخبار
آغاز نهضت آزاداندیشی با پیام مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، ارائه اینترنت پرسرعت به استادان و طلاب سطح عالی حوزه، کاهش سهمیه عمره طلاب، اعلام پایان دی ماه به عنوان زمان نام‌نویسی امتحانات نیم‌سال اول حوزه، راه‌اندازی مجمع عالی تفسیر در حوزه علمیه، آغاز امتحانات نواقصی حوزه علمیه قم و تغییر مدیر حوزه علمیه گیلان دیگر سرخط‌های خبری امروز حوزه را شامل می‌شود.

♦ از نشست‌ها چه خبر؟
هم‌زمان با دومین سالروز تأسیس کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب، نشست طلاب این کانون با آیت‌ الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه عصر امروز در این کانون برگزار شد.

در نشستی با حضور اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه،‌ نقد جلد نوزدهم دایرة المعارف بزرگ اسلامی در قم برگزار شد.

نشست علمی تخصصی «حکم حکومتی و قانون» با حضور صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد.

♦ آخر هفته و بازار کم‌رونق اخبار نشر
رونمایی از «دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوان و نرم‌افزار دانشنامه مقالات قرآنی» به عنوان دو اثر جدید قرآنی مرکز فرهنگ ومعارف قرآن و انتشار جلد ۲۰ دائرة المعارف بزرگ اسلامی با تلاش پژوهشگران و نویسندگان در آینده‌ای نزدیک دو خبر امروز حوزه نشر بودند.

با آرزوی پایان هفته‌ای خوب، تا شنبه…

عکس: خبرگزاری رسا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.