››  

پایان هفته گذشته و آغاز هفته جدید بیشتر اخبار، حول سخنان مسئولان و متفکران حوزه و برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها متمرکز بود و از سخنان مراجع کمتر خبری دیده می‌شد.

♦ امروز غیر از سخنان آیت الله سبحانی در دیدار طلاب مسجد سلیمان و اشاره ایشان در زمینه لزوم هوشیاری طلاب در منطقه خوزستان در برابر توطئه‌های دشمنان و ترس شیوخ منطقه خلیج فارس از تشیع، سخن مهمی از مراجع منتشر نشد.

♦ بازار سخنان مسئولان و متفکران حوزه اما در دو روز گذشته داغ و شلوغ بود. این سخنان همه در حواشی سخنان رهبر انقلاب و در راستای مطالبات ایشان در سفر اخیر خود از روحانیت وحوزه‌ها مطرح شد.

سخنان معاونارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در زمینه الگوی زندگی اسلامی و نقش روحانیت در این زمینه از مهم‌ترین این صحبت‌ها بود. حجت الاسلام مروی طی سخنانی با درخواست از حوزه برای ارائه سبک زندگی اسلامی گفت: اگر حوزه الگوی سبک زندگی دینی را ارائه ندهد، دیگران وارد عمل می‌شوند و خلأها را پر می‌کنند.

حجت الاسلام میر معزی، پژوهشگر شناخته شده حوزه و دانشگاه هم با اشاره به بحث الگوی اسلامی سبک زندگی گفت: نظریه اسلامی پیشرفت باید بر اساس فهمی اجتهادی از منابع اصیل دینی استخراج شود تا بر اساس آن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین گردد.

حجت الاسلام سقای بی‌ریا، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه هم با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب، بر هوشیاری طلاب در مقابل افکار التقاطی مبنی بر جدا کردن سیاست از بدنه اصلی حوزه تأکید کرد و گفت: عده‌ای به عناوین فریبنده به دنبال جدا کردن حوزویان از انقلاب هستند.

مدیر کل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی هم با یادآوری بخشی از سخنان رهبری در زمینه هجرت طلاب گفت: مردم از هجرت روحانیان به شهر‌ها و روستا‌ها استقبال می‌کنند.

♦ واکنش حوزه به اظهارات توهین‌آمیز قرضاوی درباره ایران دیگر خبر مهم این روزها بود.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان طی سخنانی توهین‌آمیز، ایران اسلامی را دشمن مسلمانان و اعراب خوانده بود. این سخنان با واکنش شدید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم روبه‌رو شد.

♦ قدردانی طلاب و فضلای خراسان شمالی از سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی، برگزاری مجلس بزرگداشت آیت الله انواری با حضور مسئولان نظام و مردم در دانشگاه امام صادق(ع)  و راه‌اندازی رشته دین و رسانه در دانشکده صدا و سیما و پذیرش دانش‌پژوه در این رشته از میان طلاب سطح دو عناوین مهم خبری دیگر را تشکیل می‌داد.

تشکیل قطب علمی فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزار شدن نشست شعر طلاب کشور در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی، برگزاری نخستین نشست «پنجاهمین سال آغاز نهضت امام خمینی» و برگزاری نشست «تحول علوم انسانی، پیچ تاریخی و سبک زندگی» در دانشگاه امام صادق (ع) سرخط‌های خبری نشست‌ها و همایش‌های این روزها بود.

♦ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره علامه حلی و اعلام پانزدهم آبان ماه به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی اخبار جشنواره‌های امروز بود.

♦ انتشار شماره ۷۳ کتاب سخن یار که شامل مجموعه اخبار و بیانات مقام معظم رهبری است و تأسیس نخستین کتابخانه تخصصی حدیث شیعه در مؤسسه دارالحدیث اخبار حوزه نشر و کتابخانه این روزها بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.