››  
alamolhoda-neveshteh

چهارشنبه برای حوزه روز شلوغ و پرخبری بود. سخنان مراجع و بزرگان حوزه در موضوعات مختلف، سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، دوره‌های آموزشی و همایش‌ها و…

♦ آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی به مناسبت سالروز ازدواج مبارک امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در زمینه ازدواج جوانان سخنانی داشتند.

آیت الله صافی در پیامی ضمن تبریک این روز مبارک نسبت به بی‌رغبتی جوانان به ازدواج هشدار داد.

آیت الله مکارم نیز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با انتقاد از تجمل‌گرایی و مهریه‌های سنگین در ازدواج، این مسئله را دربردارنده مشکلات زیاد برای خانواده‌ها، جوانان و جامعه دانست و خواستار تشکیل سازمانی مستقل با بودجه و اختیارات کافی برای سازماندهی ازدواج جوانان شد.

♦ بخش دیگری از اخبار امروز هم به سخنان مراجع و بزرگان حوزه در تبیین مسائل و مباحث کشور و حمایت از رهبر انقلاب اختصاص داشت.

سخنان آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از سپاهیان که طی آن لازمه خدمت در نظام اسلامی را اطاعت از رهبری دانست یکی از این اخبار بود.

آیت الله نوری همدانی هم در آغاز درس خارج خود در بیاناتی با اشاره به دور جدید تحریم‌های غرب علیه ایران، وعده الهی مبنی بر پیروزی اسلام بر کفر  را یادآوری کرد.

آیت الله مصباح یزدی نیز در سخنانی به تبیین موضوعات پیرامون استفاده از لفظ «امام» برای امام راحل و رهبری انقلاب پرداخت.

♦ بحث مهم دیگری که دیروز در فضای خبری حوزه مطرح و تا حدی جنجال‌ساز هم شد سخنان آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد درباره غیر علمی بودن درس خارج مهدویت بود.

ایشان در جمع اعضای مرکز تخصصی امامت و مهدویت استان خراسان با اشاره به اینکه درس خارج، فقط خارج فقه و اصول است، درس خارج مهدویت و دیگر دروس خارج موضوعی را غیرعلمی خوانده و این‌گونه مباحث را جزء موضوعات کلامی دانست.

این سخنان اما با واکنش قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود روبه‌رو شد. محمدصابر جعفری، طی نامه‌ای به انتقاد از این موضع آیت الله علم الهدی پرداخت و این سخنان را با ذکر دلایلی رد کرد.

♦ مسائل مربوط به حوزه و سخنان اساتید و مسئولان حوزه طیف دیگری از اخبار حوزه را تشکیل می‌دهد.

گفته‌های معاونت تهذیب حوزه درباره رابطه متقابل حوزه و نظام و وظایف و حقوق این دو نسبت به یکدیگر یکی از این اخبار بود.

خبر دیگر در این حوزه، سخنان احمد مبلغی در نشست علمی «ظرفیت‌شناسی فقه اسلامی برای علوم اسلامی» در زمینه ضرورت راه‌اندازی «رشته فقه جامعه‌شناسی» بود.

♦ تشییع پیکر آیت الله انواری در تهران، ادعای در اختیار داشتن اسنادی از زنده بودن امام موسی صدر از سوی نماینده جنبش امل لبنان و حضور بیش از  ۵۰ مبلغ روحانی در حاشیه دیدار ایران و کره جنوبی برای ارائه مشاوره مذهبی اخبار دیگر این روز بود.

♦ از اخبار کاربردی دیگر در این روز برگزاری دوره تربیت مربی مهارت‌های تفسیر، برگزار شدن نشست بررسی و نقد دنیوی شدن از منظر علامه طباطبایی در روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر، برگزاری دوره کارگاهی تربیت مشاوره ازدواج و آزمون اختصاصی دانشکده صدا و سیما قم برای جذب دانشجو از میان طلاب خواهر و برادر را می‌توان نام برد.

♦ حوزه نشر اما امروز روز پرفروغی را گذراند. انتشار شماره ۷۱ فصلنامه فقه، شماره ۵۶ فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۱۰ فصلنامه حکمت، شماره ۲۸ فصلنامه فروغ وحدت و ویژه‌نامه اینترنتی «در سوگ ابن‌الرضا» در فضای مجازی اخبار مهم نشر را در این روز تشکیل می‌داد.

 عکس: رسا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.