››  

حوزه و حوزویان در چند روز گذشته عزادار ایام سوگواری و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند و طبیعتا فضای خبری نیز تحت تأثیر همین فضا متمرکز بر عزاداری سالار شهیدان بود.

مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر انقلاب یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین این برنامه‌ها بود. مراسم عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام در حسینیه امام خمینی (ره) تا دوشنبه، یازدهم محرم ادامه خواهد داشت.

عزاداری در بیوت مراجع نیز به رسم سال‌های گذشته در دفاتر آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی و سبحانی برگزار شد.

بیوت علمای مشهد مقدس هم در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) میزبان خیل عزاداران حسینی بود که در کنار علما و مراجع سوگوار امام خویش بودند.

عزاداری در بیوت مراجع  به رسم سال‌های گذشته در دفاتر آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی و سبحانی برگزار شد.

♦ سخنان بزرگن و مراجع حوزه در این روزها هم بیشتر در زمینه عاشورا و نهضت حسینی بیان می‌شد.

آیت الله جوادی آملی طی سخنانی در  درس اخلاق خود گفت: امروز ما از نظر مسائل سياسی، امنيت و استقلال نظام بر سفره حسين بن علی (ع) نشسته‌ایم.

آیت الله استادی هم با اشاره به تلاش‌های مخلصانه و دامنه‌دار روحانیت در طول تاریخ، به برخی از تلاش‌های وصف‌ناپذیر این علما در جهت ترویج فرهنگ دینی پرداخته، گفت: علمای بزرگ شیعه در وظیفه تاریخی خود کوتاهی نکرده‌اند.

حجت الاسلام مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هم در سخنانی ضمن طرح موضوعی با عنوان «نقش عاشورا بر تاریخ» گفت: قمه‌زنی يک نوع عزاداری نادرست است و در فضاهای جهانی امروز، ضربه‌های مهلكی در خارج از اسلام به شيعه وارد می‌كند.

بیانیه آیت الله مکارم شیرازی در مورد جنگ هشت روزه غزه و دیدار نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با آیت‌الله العظمی فیاض در نجف و پذیرش دانشجوی طلبه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد از دیگر عناوین مهم خبری امروز بود.

آیت الله استادی با اشاره به تلاش‌های مخلصانه و دامنه‌دار روحانیت در طول تاریخ، به برخی از تلاش‌های وصف‌ناپذیر این علما در جهت ترویج فرهنگ دینی پرداخته و گفت: علمای بزرگ شیعه در وظیفه تاریخی خود کوتاهی نکرده‌اند.

♦ گزارش‌های تصویری از عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی با حضور رهبر انقلاب، عزاداری روز عاشورا در حرم حضرت معصومه (س)، تجمع هیئات مذهبی در قم، دسته عزای طلاب غیرایرانی از دیگر  سرخط‌های خبری پربازدید روزهای گذشته بود.

قرار گرفتن نسخه الکترونیک مجموعه کتاب ادب فنای مقربان (جلد اول تا هشتم) از مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی هم از معدود اخبار حوزه نشر چند روز گذشته بود.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.