››  

آخر هفته و شنبه گذشته حوزه‌ها و وب‌سایت‌های خبری به نسبت هفته‌های گذشته شلوغ و پرخبر بود.

♦ مهم‌ترین خبر این روزها خبر سفر آیت الله نوری همدانی به عراق و نجف اشرف و گشایش بابی جدید در ارتباط بین حوزه قم  و حوزه نجف بود.

در چارچوب این سفر صبح امروز طی دیدار آیت الله نوری همدانی و آیت الله سیستانی، آیت الله سیستانی در سخنانی بر ضرورت اتحاد امت اسلام و پرهیز از اختلافات تأکید کرد و خواستار حفظ و تقویت ارتباط حوزه‌های علمیه نجف و قم شد.

آیت الله نوری همدانی هم در این دیدار از خدمات و تلاش‌های حضرت آیت الله سیستانی در عرصه‌های مختلف تجلیل کرد و با بیان این‌که ایشان عامل وحدت شیعه و سنی بوده و هستند گفت: جهان اسلام به وجود آیت الله سیستانی افتخار می‌کند.

آیت الله نوری همدانی همچنین در دیدار با علما و نمایندگان مراجع، امام جمعه نجف و… خواستار ارتباط بیشتر حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف شد.

ایشان در دیدار مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) شهر نجف نکاتی را درباره عظمت حوزه نجف با قدمت هزار ساله آن و خدمات علمای بزرگ در شرایط سخت و دشوار برای حفظ این حوزه مطرح کرده، گفت: تلاش‌های مرحوم آقای خویی حوزه نجف را در شرایط بحرانی حفظ کرد.

♦ خبر سخنان مراجع و بزرگان حوزه در ساعات گذشته دیگر عناوین خبری امروز را تشکیل می‌داد.

آیت الله صافی گلپایگانی در سخنان مهمی در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه جامعه مدرسین حوزه، پیشنهاد دادند: جامعه مدرسين بايد بين‌المللی باشد و از كشورهای ديگر كه در حوزه علميه قم طلبه و روحانی دارند و بعضی از آن‌ها از اساتيد نیز هستند، در آن حضور داشته باشند.

دیروز همچنین آیت‌الله امینی در خطبه‌های نماز جمعه قم به انتقاد از تورم و گرانی ایجاد شده در جامعه پرداخت و گفت: مسئولان برای تورم و گرانی افسارگسیخته راه حلی اساسی پیدا کنند، تحمل گرانی برای قشرهای مختلف مردم سخت و مشکل شده است. وی ادامه داد: با انکار تورم و گرانی و یا به گردن هم انداختن تقصیرات، این موضوع حل نمی‌شود و با جوسازی‌ها اجناس ارزان نمی‌شود.

آیت الله جنتی امام جمعه موقت تهران هم طرح سؤال از رئیس جمهور را حق قانونی نمایندگان مجلس دانست و با بیان این‌که معتقد است در این شرایط حساس سؤال از رئیس جمهور در جلسه خصوصی و غیر رسمی مطرح شود، خواست که طرح سؤال از رئیس جمهور تبدیل به کینه‌ورزی نشود.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی خطیب جمعه نجف اشرف نیز خطبه‌های نماز جمعه این شهر ضمن حمایت از انقلاب بحرین، ملت بحرین را مایه افتخار ملت‌های عربی توصیف کرد و گفت: نظام آل خلیفه در ساعت‌های پایانی عمر خود قرار دارد.

ایشان همچنین در موضع‌گیری در برابر الازهر گفت: نجف آماده گفت‌وگو با الازهر درباره حملات فرهنگی افرادی چون شیخ علی جمعه مفتی مصر و برخی مشایخ دیگر است. سید قبانچی از مواجهه با شیعه از راه تفکر استقبال کرد و گفت: نجف آماده گفت‌وگو با الازهر است. از الازهر و دیگران می‌خواهیم مردم را با شیعیان اهل بیت (ع) و عقاید و مبانی آن‌ها آشنا سازند.

اعزام بیش از شش هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم، موفقیت دانشکده اصول دین در نخستین جشنواره پایان‌نامه‌های حوزه غدیر با ارائه رساله دکتری با موضوع «امامت (به مثابه مدیریت) در میراث امام علی (ع)» و برگزاری یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی در مسجد اعظم قم سرخط‌های خبری دیگر ساعات گذشته حوزه‌ها بود.

♦ خبر برگزاری مسابقه ایده‌پردازی بازی‌های فرهنگی و دین و تمدید مهلت ثبت نام مسابقه زیارت جامعه کبیره، برگزاری سمینار «جوان؛ زندگی و تحصیل هدفمند» در دانشکده اصول دین قم خبر رویدادهای پیش روی حوزه‌ها بود که در ساعات گذشته در پایگاه‌های خبری حوزوی منتشر شد.

مراسم هفتگی تواصی به حق در دارالحدیث، برگزاری همایش «خانواده موفق با رویکرد اسلامی» در قم، برگزاری کنفرانس بین المللی «اسلام و مدرنیته» در نيجريه، میزگرد علمی مبانی حجاب از دیدگاه قرآن کریم در مجتمع آموزش عالی فقه جلسات برگزار شده این روزها را تشکیل می‌داد.

♦ در حوزه نشر هم انتشار سومین شماره از ماهنامه فارسی‌زبان بیداری اسلامی و شماره ۳۸ فصلنامه شیعه‌شناسی دو عنوان خبری مهم بود.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.